Nová éra po návratu do kanceláří. Co ve firmách mění koronavirus?

23.08.2020
Začíná éra post-koronavirová, kdy se lidé po hromadném úprku domů vracejí do kanceláří. A firmy řeší, jak v nich fungovat, aniž by se všichni vzájemně nakazili.
Začíná éra post-koronavirová, kdy se lidé po hromadném úprku domů vracejí do kanceláří. A firmy řeší, jak v nich fungovat, aniž by se všichni vzájemně nakazili.

Začíná éra post-koronavirová, kdy se lidé po hromadném úprku domů vracejí do kanceláří. A firmy řeší, jak v nich fungovat, aniž by se všichni vzájemně nakazili. Zvítězí přehnaná opatrnost, nebo nevyhnutelné kancelářské promořování? A jakou roli sehrají digitální technologie? Pojďme se nad tím zamyslet v dnešním článku.

"Namísto pozdravu potřesením rukou jsme se zpočátku zdravili pozdravem 'buď dobrý' z filmu Demolition Man. Úvodní panika už ovšem polevila a budujeme kolektivní imunitu. Pořídilo se více dezinfekčních prostředků - nejen pro úklid, ale i pro desinfekci rukou po každém příchodu do kanceláře," popisuje Tomáš Vika, CEO a spoluzakladatel reklamního tržiště adELA. A tak trochu vystihuje post-koronavirovou atmosféru a momentální úvahy většiny firem, jejichž zaměstnanci sedí převážně v kancelářích za počítači.

Na počátku byla panika, hromadný úprk z kanceláří domů a přesun jednání ze zasedaček na monitory. Zaváděla se různá opatření, aby se lidé v kancelářích potkávali co nejméně (když už tam museli) a všude byla spousta opatrnosti. Teď už ale paralyzující strach postupně vyprchává a málokterá firma se zachová jako Twitter, který umožní svým zaměstnancům trvalý a neomezený home office, pokud budou chtít. Ve skutečnosti právě nyní probíhá hromadný návrat do kanceláří - a to nejen v Česku, ale i ve zbytku světa. A je otázkou, nakolik se svět kanceláří promění.

Pro srovnání jsme oslovili dvě technologické bezpečnostní firmy, Eset a Avast, abychom zjistili, jestli se jejich přístup bude o něco lišit. A ve skutečnosti nyní fungují jako "přes kopírák". V obou případech se spoléhají především na odstupy, dezinfekce, roušky a také na dělení směn. Každá skupina zaměstnanců, pokud chce zamířit do kanceláře (zatím je to na dobrovolné bázi), pracuje jiný den a mezi jednotlivými směnami se celé kanceláře dezinfikují.

Nabídku chytrého ergonomického i dezinfekčního zařízení pro kancelář najdete v eshopu Modernoffice.cz na tomto linku

"Kromě možnosti neposílat v případě výskytu nákazy koronavirem do karantény celou firmu, nám rozdělení do skupin umožňuje zajistit bezpečnou vzdálenost mezi lidmi. Během dne máme k dispozici ochranné pomůcky typu roušek, respirátorů a dezinfekčních gelů. Roušky v kanceláři však nejsou povinné, dokud se k další osobě nepřiblížíme na vzdálenost kratší než dva metry. Většina jednání se tak nadále odehrává virtuálně, prostřednictvím videokonferencí," říká Marcela Pekníková, HR manažerka Esetu.

Zaměstnanci v Avastu mají totožná opatření, navíc si ale mohou vybrat, jestli budou v kanceláří pondělky a úterky, nebo čtvrtky a pátky (středa je určena pro dezinfekci). "Kanceláře považujeme především za bezpečnou alternativu pro ty, kteří mají problém efektivně pracovat z domu. Poskytneme jim proto pracovní prostředí, ale další zázemí kanceláří včetně naší kantýny, posilovny či dětský koutek zatím zpřístupnit neplánujeme," říká personální ředitelka Avastu Rebecca Grattan. "V kancelářích jsou k dispozici dezinfekční prostředky a jednorázové rukavice například pro použití ve společných kuchyňkách," dodává.

Odstupy, omezený provoz kanceláří a všudypřítomná dezinfekce. To bude realita českých kanceláří pro nacházející dny a týdny. Z přibližně desítky oslovených startupů a firem přišla velmi podobná vyjádření, a dá se proto očekávat, že to tak budou mít i další firmy napříč obory.

"Máme prostorné kanceláře a také velký centrální prostor, kde se scházíme nebo obědváme a kde je dostatek místa pro dodržování bezpečné vzdálenosti. Velmi pečlivě probíhá každodenní úklid a máme na několika místech bezdotykové stojany s dezinfekcí," říká Dita Stejskalová z české pobočky Ogilvy s tím, že momentálně vyhodnocují, výhody a nevýhody domácího fungování. "V čem to bylo fajn, a kde je naopak lepší být spolu fyzicky v kanceláři. Podle toho si budeme organizovat práci v dalším období. Záleží také na tom, o jaký tým jde. Jiné potřeby mají kreativní týmy a jinak pracují kolegové dataři."

Oslovené firmy se shodují, že práce doma je sice v pořádku a funguje, ale tak trochu zabíjí kreativitu a nápady, které se rodí v kantýnách nebo při různém potkávání. Většina se shoduje, že některé věci je nutné zkrátka řešit osobně a že kanceláře mají stále nezastupitelné místo, ať už jde o služby, benefity nebo komunitu. Za všechny to výstižně shrnuje Zdeněk Rudolský, co-founder Impact Hubu: "Necháváme si online tam, kde se nám osvědčil, a jinak už jsme rádi mezi lidmi."

Jak se ale open space kancleáře změní? Odhady se pohybují od scénářů "za chvíli bude vše jako dříve" až po revoluci, po které své kanceláře nepoznáme. Nedávno se toto téma široce rozebíralo v pořadu Quest Means Business na CNN a analytici nebo lidé z firem tam zapáleně mluvili o zavádění ochranných plexiskel ke stolům, zmenšování zasedaček, změnách rozmístění centrálních tiskáren nebo výtazích a kávovarech ovládaných výhradně přes bluetooth. Prý se také čekají investice do superfiltrů v klimatizacích nebo trvalé zavádění směn, aby se lidé střídali.

Realita bude nakonec pochopitelně někde jinde a z těchto vizí se naplní jen zlomek, alespoň ve většině firem. Je ale pravděpodobné, že zvláště v modernějších kancelářských komplexech začnou hrát mnohem větší roli digitální technologie. "Digitalizace procesů a komunikace bude jednoznačně důležitější. Už to nebude možnost, ale norma," říká pro Newsroom Lukáš Balík, spoluzakladatel společnosti Spaceflow, která se specializuje na digitalizaci budov a vyvíjí za tímto účelem speciální digitální platformu.

Zdroj:startupjobs.cz